mandag 12. september 2011

Kakebilder fra dåpen

Bedre sent enn aldri.
Endelig kommer kakebildene.

Første kaken er mandelbunn med vaniljekrem

Muligens verdens enkleste kake:)
kakebunn:
4 eggehviter
200 gr melis
200 gr mandler

Pisk eggehvitene til marengs, bland deretter i melis - visp godt.
Bland deretter forsiktig inn mandlene.

Stekes midt i ovnen på 150 grader i 35-40 minutter.

Fyll:
Vaniljekrem
Bringebær
Blåbær
Her kan du selvfølgelig variere bærene etter hva du selv ønsker.
En god og frisk kake...



Neste kake var Ostekake. Denne kaken har jeg bakt hundre ganger, men har klart å rote bort oppskriften etter dåpen, så enn så lenge får dere nøye dere med et lite bilde.


Sjokoladekake med valnøtter og smørkrem. 
5  egg
4 dl sukker
9 dl hvetemel
4 ts bakepulver
6 ss Regia bakekakao
4 ts vaniljesukker
1 dl kaffefløte
3 dl melk
300 gr smør
200 gr valnøtter

Fremgangsmåte:
Smelt smør og avkjøl det. Visp eggedosis av egg og sukker. Sikt alt det tørre og bland det i eggedosisen sammen med fløte og melk. Kle en langpanne (ca 40 * 36 cm) med bakepapir. hell i røren.

Stekes på midterste rille ved 200 grader i 20-25 minutter.

Smørkrem
150 g smør
150 g melis
4 eggeplommer
100 g kokesjokolade
1 ss varm kaffe


Jeg delte sjokoladekaken i to og deretter lagde to kakebunner, og fylte den med smørkrem, samt et godt lag på toppen (del to frøs jeg ned:)) Ønsker du å bruke hele kaken og ha smørkrem i midten anbefaler jeg deg å doble oppskriften på smørkremen. 


Kaken ble deretter pyntet med hvit fondant (i all latskap før dåpen kjøpte jeg ferdig fondant) og kjøpte pynt på Meny. 



Muffins


Jeg laget en del ulike muffins. Siden trøttheten tok overhånd akkurat nå orker jeg ikke å skrive inn alle oppskriftene på deig og frosting, men om du spør skal jeg gjerne dele alle sammen med dere:)

Følgende muffin ble laget:
Oreomuffin
Honningmuffin
Daimmuffin
Hvit sjokolademuffin

1 kommentar:

  1. Oreomuffins var en sann fryd for smaksløkene!!!!!
    Ble definitivt inspirert til å kaste med ut på cupcakes-trenden!!!!!

    SvarSlett